Apr 24, 2010

Bukit Merah.....[again??]



Tarikh: 10th & 11th April 2010 ( Saturday & Sunday)
Acara: Family Outing, Bukit Merah



....disebalik pandangan mata / pandangan hati....


1) Taman Tema bukit merah kelihatan masih sama sewaktu kami berkunjung tahun lepas 9/3/09. Tidak kelihatan sebarang “enhancement“ yang dilakukan oleh pemilik MK Land ini untuk meng’“facelift“ taman tema kegemaran ramai ini.
Malah, kedai barangan runcit rasmi masih terletak ditempat yg sama dgn susunan yang sama, (mungkin yang berubah cuma harga minuman cincau RM2.50 setin!!!). Maskot orang utan dari polistrin pun masih tergantung dalam jarak 10m dari kedudukan tahun lepas walau kelihatan agak usang.



2) Hujung minggu dipertengahan bulan April menyaksikan ramai keluarga keluar bercanda di taman tema utk menghabiskan “masa berkualiti “ bersama keluarga.
Ramai newly wed (hopefully they are) yang berkunjung kelihatan amat bergembira bersama pasangan masing2, tak lupa juga si keluarga besar turut tidak ketinggalan bercanda sesama mereka. Fokus utama semestinya taman tema air dek penangan cuaca kering kebelakangan ini.



3) Tiada pulau orang utan. Tiada Lake cruise. Tiada sunset/sunrise cruise. Frustrated. Tapi hanya mampu mengeluh dalam hati. Bukan tidak ada apa2 yg boleh dilakukan oleh management. Cuma hakikatnya our “mother nature” mogok.
Musim kemarau menjadikan tasek kering kontang. Hanya terlihat pohon2 bakau di dasar tasik saujana mata memandang. Cruiser2 pun terpaksa diparking jauh ketengah tasek. Apalah nasib orang utan dikepulauan sana...mungkin terpaksa berdiet dengan pucuk2 kayu berulam jantung!



4) Proses check-in sungguh tidak membantu. 3 duluxe room memakan masa hamper 30minit utk mendapat kunci ( kunci yang dimaksudkan adalah kunci konvensional, bukan kunci ala swap seperti dikebanyakan tempat penginapan sekarang). Apalah yang memakan masa selama itu dizaman sekarang, even membeli setem dipejabat pos pun memakan masa 10minit saja sekarang ini (ayat sinis serampang dua mata). Bayangkanlah terpaksa menunggu dengan seorang bayi berusia 3bulan, 2 orang kanak2 lasak berserta sepasang warga emas. Kerusi lobi yang disediakan jugak tidak mencukupi, lebih besar kolam ikan dari set sofa. Namun, suma ini terubat dengan bilik yang selesa. Satu double bed, beserta 1ample sofa dan extra bed 2tingkat. Kemudhan sampingan juga sangat sesuai utk percutian ala “basah“. Basket utk wet clothing, hanger yg mencukupi, hair blower, kira bolehla utk merawat luka terpendam…



5) Overall, percutian kali ini menempa sejarah yang tersendiri. Ini kali pertama amcar menjejakkan kaki ke sini (last tym klu xsilap amcar still 6bulan dlm kandungan). Ditambah meriah dgn kehdiran arif husaini, walau terpaksa berekreasi dalam Cabanna no 4. Sesungguhnya family outing ini berjaya dalam kelasnya yang tersendiri. Hopefully dapat enjoy such vacation lagi in future. =)

0 komen:

 

Copyright © Arzlie-Alya. Designed by Whitey Mommy